پذیرش بیش از ۵۰۰ اثر بین الملل و هزار اثر داخلی در جشنواره فیلم ۱۰۰

پذیرش بیش از ۵۰۰ اثر بین الملل و هزار اثر داخلی در جشنواره فیلم ۱۰۰

دیر رسانه‌ای سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: تعداد دقیق آثار با توجه به اینکه مدام در حال افزایش است مشخص نیست اما در بخش بین الملل بالای ۵۰۰ اثر و در بخش داخلی هم بالای هزار اثر داشتیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صبحانه ایرانی میزبان جناب آقای هادی فیروز مندی مدیر رسانه‌ای سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ بود تا در خصوص این جشنواره توضیحاتی بفرمایند.تا به امروز بیش از ۵۰۰ اثر بین الملل و هزار اثر داخلی در جشنواره فیلم ۱۰۰ پذیرفته شده است

سوال: جشنواره فیلم فجر امسال کی برگزار خواهد شد؟ فیروزمندی:دوره سیزدهم این جشنواره امسال ما پیش رو داریم و در واقع برنامه ریزی کرده ایم برای ۹ تا ۱۲ اسفند ماه مدت برگزاری جشنواره امسال است.

سوال: بسیار خوب تا الان چند اثر رسیده و چقدر مهلت مانده که باز هم ارسال بشود؟ فیروزمندی: ما امسال دوره سیزدهم از اوایل آبان ماه شروع شد پیش بینی اولیه مانند در واقع مهلت اولیه که داده بودیم پایان دی ماه بود با توجه به حجم استقبالی که در هفته‌های اخیر شاهد بودیم به خصوص از شهرستان‌ها و استان‌های مختلف مهلت ارسال را ۱۰ روز تمدید کردیم و تا ۱۰ بهمن ماه تمدید شده تعداد دقیق آثار با توجه به اینکه مدام در حال افزایش است خیلی نمی‌توانم دقیق بگویم، اما در بخش بین الملل بالای ۵۰۰ اثر داشتیم در بخش داخلی هم بالای هزار اثر داشتیم که طبق عادت جشنواره روز‌های پایانی روز دریافت آثار است، چون فیلمساز‌ها تلاش می‌کنند خودشان را به جشنواره برسانند و از این بابت پیش بینی می‌کنیم که امسال بعد از یک وقفه هم که افتاد برای جشنواره جشنواره باشکوهی باشد و فرصت استقبال.

سوال: یک دوره برگزار نشد فکر می‌کنم در این دو ساله که برگزار می‌شد یک دوره برگزار نشد؟ فیروزمندی:بله اساساً جشنواره فیلم ۱۰۰ جشنواره دوسالانه‌ای بود که به شکل یک سال در میان برگزار می‌شد که به خاطر مسئله کرونا یک وقفه‌ای هم بین آن افتاد عملاً ما می‌توانیم بگوییم بعد از چهار سال دارد جشنواره برگزار می‌شود.

سوال: از بین این هزار و خورده ای، چون حالا می‌گویید که عدد دقیق نیست بیش از ۱۵۰۰ اثری که انشاالله تا روز آخر خواهد رسید معمولاً چند اثر انتخاب می‌شوند آیا همه این‌ها در بخش حضور دارند؟ فیروزمندی: در واقع، چون اساساً فیلم‌ها در حدود مدیوم ۱۰۰ ثانیه تولید میشوند تعداد آثاری که راه پیدا می‌کنند بالا است البته که در واقع انتخاب می‌شوند و به بخش مسابقه راه پیدا می‌کنند در سه روز در سه روز نمایش فرصت نمایش و میزبانی از مخاطب را دارد و بعد در روز اختتامیه هم برگزیده‌ها مشخص میشود طبق روال ممکن است سال‌های قبل بوده از ۵۰ اثر تا صد اثر هم وجود داشته است.

سوال: پس از انتخاب سختی هم خواهید داشت؟ فیروزمندی: بله به خاطر هم موضوع بندی مختلف هم بخش بین‌الملل دارد و هم بخش داخل دارد.

سوال: بخش بین الملل یعنی شرکت کننده‌های خارجی داریم دیگر؟ فیروزمندی: در بخش بین‌الملل با موضوع بحث سرفصل بین الملل هم فیلم ساز بین الملل می‌تواند شرکت کند اثر خودش را شرکت بدهد و هم فیلم ساز غیر ایرانی که محوریت بخش بین الملل سینمایی اخلاق است.

سوال:ولی یک موضوع را مشخص کردید موضوع ایران برای جشنواره اون برای بخش داخلی مان است؟ فیروزمندی: بله آن برای بخش داخلی است رویکرد کلی در بخش داخلی حول محور شعار ایران عزیز می‌گردد که شعار ایران عزیز ما موضوعات سرفصل‌های مختلف را به پیشنهاد فیلم ساز‌ها در واقع ارائه کردیم مثل مسئله میهن دوستی مثل زیبایی‌ها مثل اخلاق خانواده مثل امید عدالت و آزادی موضوع از این دست است که یک نگاه کلی به فیلمساز بدهد، ولی خوب اساساً فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای و مدیوم فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای چه در قاب رسانه ملی چه در فضای مجازی به شکل فیلر به آن‌ها نگاه می‌شود، چون اساساً سعی میشود از دو رکن مهم برخوردار است یکی ایجاز یکی خلاقیت و تلاش می‌کند فیلمساز در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن مضمون و پیام مورد نظر خودش را منتقل کند از این حیث فیلم‌های صد ثانیه ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند هم برای تلویزیون‌ها و رسانه ملی خودمان و تلویزیون‌های جهانی و هم در بازار فیلم پرطرفدار هستند از این جهت که دغدغه‌های مثل مسئولیت اجتماعی اخلاق و خانواده در این مدیوم قابل انتقال است.

سوال: چقدر حضور فیلمسازان احتمالاً فیلمسازان جوان و تازه کار هم باشند که از این فرصت ۱۰۰ ثانیه‌ای استفاده بکنند که یک ایده یا خلاقیت را در فیلم سازی هم ظاهر بکنند و بروز بدهند چقدر شرکت در این جشنواره فرصت برای دیده شدن آن اثرشان است یعنی می‌خواهم بگویم که مثلاً شبکه‌های تلویزیونی خودمان چقدر استقبال می‌کنند معمولاً در جشنواره‌ای که برگزار می‌کنید چند اثر از آن آثار در تلویزیون پخش می‌شود یا اینکه حالا نمی‌دانم در سایر پلتفرم‌ها هم این امکان وجود داشته باشد؟ فیروزمندی: اتفاقاً یکی از رویکرد‌هایی که ما در دوره‌های سیزدهم سعی کردیم دنبال کنیم یک تفاهم نامه‌هایی بود که با خود رسانه ملی و شبکه‌های دیگر داریم مثلاً شبکه مستند که به هر حال در فضای سینمای مستند شناخته شده است و فعالیت می‌کند و یا شبکه پویا و یا شبکه نسیم و شبکه‌های دیگر تلویز یون که بیایند و در کنار جشنواره باشند که آن اثر بهتر دیده شود و فرصت نمایش در تلویزیون برایش امکانپذیر باشد، چون اساساً جشنواره ۱۰۰ در کنار بازار مشتریان خوبی که در جهان دارد به واسطه ابعاد این مدیوم و اندازه تصویر به شدت فرصتی برای بروز و ظهور فیلمسازان نوظهور و خلاقی است که بخصوص در استان‌های مختلف فرصت برای سینمای حرفه‌ای برای شان فراهم شده و خیلی از فیلمساز‌های فیلمساز‌های اول مادر سال‌های اخیر گذرشان به جشنواره فیلم ۱۰۰ خورده و مسیر فیلمسازی شان را یعنی تست کردند کلید زده‌اند و علاقه‌مند بوده اند یکبار شانس شان را امتحان کنند و ببینند که چقدر می‌توانند این جنس جشنواره در واقع در دنیا به عنوان جشنواره خیلی خیلی کوتاه شد فیلم شناخته می‌شود.

سوال: سخت هم هست ساختن فیلم ۱۰۰ ثانیه یعنی انتقال مفهوم درصد ثانیه و به سرانجام رساندن یک موضوع یعنی در صد ثانیه شکل بگیرد و به نتیجه برسد؟ فیروزمندی: بله به خصوص اینکه ما سه بخش کلی در جشنواره داریم هم بحث پویانمایی داریم هم بحث مستند و هم داستانی در بخش مستند کار سخت‌تر می‌شود، چون به هر حال در بحث داستانی شخصیت یک شکل و یک قصه‌های میتوانید بگویید و داستانی می‌توانید از ابتدا آن طور که می‌خواهید شروع کنید، اما در مستند خوب این خیلی اتفاق سختی است که بتوانید در صد ثانیه به یک اتفاق مستند نزدیک شوید.

سوال: هم روایت بکند و هم پایان و سرانجام را نشان بدهد یک سوال دارم و آن هم این است که آمدیم و حالا یک تعدادی طبق روال سال‌های گذشته آمدند و شرکت کردند در جشنواره برگزیدگان چطور تقدیر می‌شوند و بعدش برایش برنامه‌ای دارید که این‌ها به نحوه حمایت بشوند آیا بودجه خاصی امکان دارد که اختصاص بدهید برای شان؟ فیروز مندی: بله ما یک تلاشی که داریم در دوره سیزدهم می‌کنیم این است که جشنواره محدود به دوره برگزاری است در آن سه روز و روز اختتامیه نشود تلاش کنیم که قبل و بعد از در واقع برگزاری اساساً ۱۰۰ یک ایده‌ای باشد برای اینکه ما همه چیز را صد نگاه کنیم درصد ثانیه فیلم بسازیم در صد ثانیه یک روایتی بگوییم این ۱۰۰ ثانیه خودش یک موضوعیتی پیدا می‌کند ما در طول دو ماه اخیر کارگاه‌هایی مختلف فیلمسازی را در استان‌ها با رویکرد عدالت آموزشی برگزار کرده‌ایم ۱۲ کارگاه در ۱۲ استان با همراهی خوب اساتید و فیلمسازان مطرح مثل آقای مقدم دوست، آقای خردمند، آقای دارابی و اساتید دیگر در استان‌های مختلف که فیلمساز‌های نه فقط مسئله برایش این باشد که فیلم را ارائه کنم حالا یک شانسی برای دریافت جایزه داشته باشند بلکه بتواند در فرآیند قرار بگیرد و امکان فیلمسازی برایش آموزش فراهم شود بعد از برگزاری هم ما در کنار تفاهم نامه‌هایی که مانند انجمن سینمای جوان مثل شبکه‌های تلویزیونی بسته‌ایم بنا داریم که این دوستان در کنار ما قرار بگیرند اعتبارنامه ساخت فیلم به فیلم برگزیده از نگاه خودشان از میان فیلم‌هایی که در بخش مسابقات راه پیدا کرده بدهند و این امکان برای فیلمساز مطرح بشود که نه‌تن‌ها در جشنواره باشد و رقابت کند بلکه برای ساخت اثر بعدی خودش که می‌تواند در مدیوم سینمای داستانی طول مدت بیشتری داشته باشد دریافت اعتبار نامه ساخت بکند الان اعتبارنامه ساخت صد میلیون تومانی از سمت شبکه مستند انجمن سینمای جوان آثار برگزیده داده می‌شود و در کنار این یک رویدادی قرار است برگزار کنیم همزمان در جشنواره به آن می‌گوییم پرتاب فیلم که اساساً یک رویدادی است که یک طرف ارائه دهندگان طرح‌ها منتخب هستند از میان فیلمسازان مستعد و علاقه‌مند قضیه یک طرف سرمایه گذاران بخش دولتی و بخش خصوصی که طرحشان را ارائه کنند و سرمایه گذاران این امکان را داشته باشند که طرح برگزیده را دریافت کنند و اعتبارنامه ساخت به آن بدهند.

سوال:این جشنواره آیا برنامه ریزی برای دوره بعدی اش، چون احساس کردم که یک برنامه ریزی جدی برای آن وجود دارد از الان برنامه ریزی هست؟ فیروزمندی:ما در تلاش هستیم که جشنواره به شکل سالانه بتوانیم امکان و شرایطش را بسنجیم و فراهم کنیم که به شکل سالانه فرصتش فراهم بشود که برگزار کنیم و در طول سال هم فیلم ساز‌ها را ارتباط مداوم داشته باشیم به تهیه کنندگان سینمای ایران معرفی کنیم و در واقع امکان شانس حضورشان در سینما بیشتر فراهم بکنیم ما در حوزه بین الملل هم در واقع دنبال این هستیم که همزمان این که امکان نمایش فیلم‌ها را میخواهیم فراهم کنیم قبل از نمایش فیلم‌های سینمایی در باکس تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی هم برگزیده جشنواره آثار ۱۰۰ شانس روی پرده رفتن و نمایش داشته باشد.

سوال: خیلی اتفاق جالبی می‌شود اگر که یعنی ما رفتیم سینما یک فیلمی ببینیم در پیام‌های بازرگانی که قبل از فیلم هست ببینیم فیلمی ۱۰۰ ثانیه‌ای را هم جدید است و هم محتوای جدید دارد. فیروز مندی: ما در بخش بین الملل خودمان هم حتی این امکان را فراهم داریم می‌کنیم که فیلمسازی که اگر علاقه‌مند بود ما طرف قرارداد با آن بشویم و حق پخش اثرش را دریافت کنیم و بتوانیم به نمایندگی از آن در بازار‌های فیلم‌های کوتاه معتبر دنیا ببریمش و برای آن‌ها شانس حضور بین المللی را فراهم کنیم و بتواند فیلم خودش را بفروشد در بازار‌های جهانی به رسانه‌های خارجی اگر استاندارد فیلم جهانی را داشته باشد.

سوال: از تمام ابزار‌ها و تجهیزات فیلمسازی می‌شود الان در این جشنواره استفاده کرد منظورم از کوچکترین ابزار‌ها مثلاً موبایلی تا پیشرفته این قابلیت وجود دارد برای همه؟ فیروز مندی:جشنواره فیلم صد این امکان را فراهم می‌کند که یک فیلم سازی در شهرستان شانس خودش را بتواند امتحان کند و با موبایل خودش مهمتر از مسائل تکنیکی و فرمی در اثر کوتاه مهمتر این است که شما بتوانید مفهوم را به نمایش بگذارید.

سوال:پس حدی برایش مشخص نکرده اید که دوربین حرفه‌ای باید داشته باشد یا اینکه با یک تلفن همراه باشد؟ فیروزمندی: ما یک بخش مخاطب ویژه گروه کودک و نوجوان داریم که با هدف تولید فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان فیلمساز می‌تواند ضمن اینکه در بخش ملی و بین المللی حضور دارد شانسش را اینجا امتحان کند و اساساً برای مخاطب کودک و نوجوان فیلم بسازد و این امکان هست که هم خودش را در واقع جایزه جشنواره در بخش ملی جایزه ۶۰ میلیونی ‏ ۴۰ میلیونی ۳۰ میلیونی است، ولی در بخش کودک و نوجوان جایزه ۶۰ میلیونی است که بتواند شانس خودش را امتحان کند.

منبع خبر : iribnews.ir