اسپیس‌ایکس پرتاب استارشیپ را لغو کرد

 

آستین، تگزاس — اسپیس‌ایکس پرواز آزمایشی جدید استارشیپ/سوپر هوی را در تاریخ ۳ مارس لغو کرد، چون نتوانست مشکلات موشک را در دقایق پایانی شمارش معکوس برطرف کند.

 

این شرکت قصد داشت مأموریت Flight 8 را از سایت آزمایشی استاربیس در بوکا چیکا، تگزاس، ساعت ۶:۴۵ عصر به وقت شرقی پرتاب کند. اما در طول شمارش معکوس، اسپیس‌ایکس اعلام کرد که متوجه مشکلی در بوستر سوپر هوی شده‌اند که ممکن است باعث توقف پرتاب در ۴۰ ثانیه مانده به صفر شود.

 

این توقف اتفاق افتاد و در حالی که مجریان پخش زنده اسپیس‌ایکس اعلام کردند که مشکل بوستر ظاهراً برطرف شده، یک مشکل دیگر—که جزئیاتش مشخص نشد—در مرحله بالایی استارشیپ به وجود آمد. چند دقیقه بعد، شمارش معکوس از سر گرفته شد، اما فقط چند ثانیه بعد دوباره متوقف شد و به نقطه ۴۰ ثانیه مانده به پرتاب برگشت.

 

در نهایت، اسپیس‌ایکس پرتاب را برای آن روز لغو کرد. این شرکت در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: "از تلاش امروز برای پرتاب انصراف می‌دهیم. تیم استارشیپ در حال بررسی بهترین زمان ممکن برای پرواز بعدی است."

 

اسپیس‌ایکس در پخش زنده خود اشاره کرد که این پرتاب ممکن است به‌زودی، در تاریخ ۴ مارس، انجام شود.

 

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، در توییتر خود نوشت: "بیش از حد علامت سؤال درباره این پرواز وجود داشت و فشار شروع چرخش زمین ۲۰ بار کمتر از حد نیاز بود." او ادامه داد: "بهتر است که هر دو مرحله را از هم جدا کنیم، بررسی کنیم و دوباره در یکی دو روز آینده تلاش کنیم."

 

این پرواز اولین مأموریت استارشیپ/سوپر هوی از زمان مأموریت ناموفق Flight 7 در ۱۶ ژانویه خواهد بود، زمانی که ارتباط با استارشیپ حدود هشت و نیم دقیقه پس از پرتاب قطع شد. شرکت در تاریخ ۲۴ فوریه اعلام کرد که پس از بررسی‌ها متوجه شد که وسیله نقلیه "پاسخ هارمونیک چندین بار قوی‌تر از آنچه که در آزمایش‌ها دیده شده بود" تجربه کرده که باعث فشار به خطوط سوخت و بروز نشتی‌هایی شده که آتش‌سوزی‌هایی در بخش عقب (سقف) وسیله نقلیه ایجاد کرده است. این موضوع منجر به خاموشی کنترل‌شده همه موتورهای آن بخش به جز یکی از شش موتور شد.

 

اسپیس‌ایکس اعلام کرد که تغییراتی در سخت‌افزار وسیله نقلیه و عملیات ایجاد کرده تا از بروز آسیب‌های مشابه جلوگیری کند. همچنین، این شرکت دریچه‌ها و سیستم تخلیه نیتروژن گازی را اضافه کرد تا قابل اشتعال بودن بخش سقف وسیله نقلیه کاهش یابد.

 

این شرکت گفت که تجربه مأموریت Flight 7 بخشی از رویکرد کلی شرکت در توسعه وسیله نقلیه است که بر اساس تکرار سریع استوار است. کیت تیس از اسپیس‌ایکس در پخش زنده پرتاب شرکت گفت: "ما پرواز می‌کنیم تا بیاموزیم و در حال یادگیری زیادی هستیم."

 

پیش‌نمایش استارشیپ فلوریدا

اسپیس‌ایکس از طریق پخش زنده پرتاب، به‌روزرسانی‌هایی درباره برنامه‌های خود برای ساخت و پرتاب وسایل نقلیه استارشیپ از فلوریدا ارائه داد.

 

این شرکت در به‌روزرسانی‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، اعلام کرد: "گسترش عملیات تولید و پرتاب استارشیپ در فلوریدا به اسپیس‌ایکس این امکان را می‌دهد که نرخ ساخت و پرواز استارشیپ را به‌طور چشمگیری افزایش دهد." شرکت افزود: "با داشتن تأسیسات تولید، یکپارچه‌سازی، بازسازی و پرتاب در فلوریدا و تگزاس، ما در موقعیتی خواهیم بود که به سرعت نرخ پرتاب استارشیپ را از طریق استفاده مجدد سریع افزایش دهیم."

 

این شامل ساخت تأسیسات یکپارچه‌سازی استارشیپ به نام گیگابِی در مرکز فضایی کندی می‌شود. این تأسیسات، که حدود ۱۱۵ متر ارتفاع خواهد داشت، مساحت ۱۱ برابر بزرگ‌تر از کارخانه مگا‌بِی اسپیس‌ایکس در استاربیس خواهد داشت و شامل ۲۴ "سلول کاری" برای یکپارچه‌سازی و بازسازی وسایل نقلیه است، در حالی که در مگا‌بِی تنها ۵ سلول کاری وجود دارد.

 

اسپیس‌ایکس اعلام کرد که انتظار دارد گیگابِی تا پایان سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. یک گیگابِی دیگر نیز در استاربیس ساخته خواهد شد که انتظار می‌رود آن هم تا پایان سال ۲۰۲۶ آماده شود. در ابتدا، وسایل نقلیه استارشیپ از استاربیس به فلوریدا منتقل خواهند شد تا زمانی که اسپیس‌ایکس هم گیگابِی و هم تأسیساتی مشابه استارفکتوری در استاربیس برای تولید استارشیپ‌ها را بسازد.


 
منبع خبر :